Hope -tapahtumia kuvin

Yhteistyökumppanit

  

Paikalla olevat käyttäjät

Paikalla on tällä hetkellä 0 käyttäjää ja 0 vierasta.
HOPE

Verkosto kehittää yhdessä pedagogisen osuuskunnan mallia 11.12.2012

Iloisten kehittäjien joukko Hope-leirillä aiheenaan pedagoginen osuuskunta.

 

Hope-verkosto lähtee yhdessä luomaan ja kehittämään pedagogisen osuuskunnan mallia. Yhteinen tahtotila oli aivan selkeä, kun parinkymmenen kehittäjän joukko kokoontui joulukuun alussa Espoossa Omnian Finnsissä.

Kaksipäiväisellä Hope-leirillä alettiin jo hahmotella hakemusta verkostohankkeesta ja miettiä, mitä toimia tehdään yhdessä ja mitä kukin tekee omassa oppilaitoksessaan.

Pedagogisen osuuskunnan keskiössä on oppiminen ja nimenomaan tekemällä oppimisen keinoin.

– Pedagoginen osuuskunta on nyt ilmiönä iso juttu, josta on innostuttu monessa paikassa ja jota pitää siksi kehittää. Osuuskunta tarvitaan, koska se sallii yhteisöllisyyden ja yhdessä tekemisen. Sen avulla pystytään synnyttämään tiimiyrittäjyyttä, toteaa Maria Käkelä Kulttuuricampus osuuskunnasta Ikaalisista.

– Pedagogiikan avulla päästään sisään koulujen rakenteisiin. Tähän asti koulujen yhteydessä toimineet osuuskunnat ovat toimineet irti koulun käytänteistä, jatkaa Hopen projektipäällikkö Minna Erkko.

Espoon kohtaamisessa eri oppilaitoksista tulleet kehittäjät pohtivat ensin ryhmätöinä, mihin konkreettisesti pitää ryhtyä. Tässä työskentelyssä löytyi neljä isoa kokonaisuutta pohdittaviksi:

1) tiimioppimisen pedagogiikka
2) opettajien valmentajuus ja sen kehittäminen
3) vastuuasiat alkavissa osuuskunnissa
4) opetussuunnitelmien avaaminen siitä näkökulmasta, miten osuuskunta toimii oppilaitoksessa
 

Mukana oli väkeä yhdestätoista eri osuuskunnasta.


Tavoitteena osuuskunta
osaksi opetussuunnitelmaa

Kun ryhmissä esiin nousseet asiat kiteytettiin, jäivät keskiöön ensinnäkin uusien osuuskuntien synnyttäminen ja siihen liittyvät prosessit sekä toisena jo olemassa olevien osuuskuntien mallintaminen ja edelleen kehittäminen.

Lopuksi käytiin kierros, mitä missäkin oppilaitoksessa alkaa seuraavaksi tapahtua osuuskuntaan liittyen. Monissa kouluissa lähdetään liikkeelle juuri opetussuunnitelman avaamisesta.

– Tavoitteena on mallintaa yhdessä, miten pedagoginen osuuskunta toimii osana opetussuunnitelmaa. Tarvitsemme toistemme apua paitsi siinä, niin edelleen myös opettajien valmentamisessa. Nyt pitää miettiä, millaisia valmennuksia pystymme yhdessä rakentamaan heille, jotka valmentavat opiskelijoita jo toimivissa ja tulevissa osuuskunnissa, Maria pohtii.

Rymissä työstettiin teemoja syvemmin.

Espoon verkostokohtaamisessa oli mukana toimijoita seuraavista osuuskunnista:

Artesaaniosuuskunta Pohjanmaa (Koulutuskeskus Sedu, Ilmajoki)
Graft & Design (Tyrvään käsi- ja taideteollisuusoppilaitos)
Jedupaja (käynnistymässä Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymässä)
Kamp (Koulutuskeskus Sedu)
KaruKode (Savonlinnan ammatti- ja aikuisopisto Artemia)
Kukapa (Loimaan ammatti- ja aikuisopisto)
Omniaan Espooseen perustettava osuuskunta
Pirkanmaan koulutuskonserni Pirko
Salon seudun ammattiopistoon perustettava osuuskunta
Satapro (Sataedu)
Taidosto (Ikaalisten käsi- ja taideteollisuusoppilaitos)